Programma en werkwijze
Wij begeleiden studenten die zich zelf regelmatig intrigerende inhoudelijke vragen stellen.
‘Waarom maken we ons niet veel meer zorgen over de toenemende ongeletterdheid in Nederland?’
‘Is het belangrijk dat iedereen in Nederland gelijke kansen krijgt – en wat is het ons waard om dat te realiseren?’
We bezoeken bijv. een Tegenlicht Meet Up en krijgen duiding bij de laatste documentaire, worden mogelijk geïnspireerd met ‘ideas worth spreading’ tijdens een TEDx-event, zien bij Operatie Interview in De Balie hoe drie verschillende journalisten/deskundigen/bekenden een onvoorbereide hoofdgast interviewen, vergelijken thema’s die tijdens de minor in het nieuws zijn door de ogen van online reaguurders, media, filmmakers en schrijvers. En bekijken hoe internationaal nieuws van diezelfde dag tegelijkertijd wordt belicht in de Telegraaf, op de site van de Guardian en op andere platforms.
Zoveel studenten, zoveel onderwerpen, zoveel verschillende manieren van werken – dat is ons uitgangspunt
Jullie gaan waarschijnlijk idioot verschillende vraagstukken onderzoeken/verkennen, kiezen hopelijk voor veel verschillende manieren om je inzichten met de wereld te delen en hebben allemaal andere voorkennis en startkwaliteiten op deze vlakken dan je medestudenten. We beoordelen daarom met name je aanpak van het vraagstuk en de wijze waarop je tot inzichten over dit vraagstuk komt. Daarnaast beoordelen we je analytisch en onderzoekend, de wijze waarop je met mensen over je onderwerp en je voortgang in gesprek weet te gaan, de mate waarin je handelt vanuit je innerlijke drive en mag je tenslotte zelf een competentie kiezen die voor jou relevant is.
Geen cursussen, maar een doorlopend programma
De minor bestaat uit drie kennismakings-/opstartweken, een reis ongeveer halverwege het programma en daarnaast ‘normale’ minorweken waarin je drie dagen aan je onderzoek kunt werken en twee dagen programma hebt: een dag gefocust op je onderzoek (de Staat van je onderzoek-dag) en een dag waarin we samen brede thema’s verkennen (de Staat van de Wereld-dag).
Van vraag, naar aanpak en naar resultaat
Tijdens de minor begeleiden we je bij het maken van het onderzoeksplan (wat wil je op het gebied van je vraagstuk realiseren tijdens de minor) waarin je ook aangeeft wat je aan het eind van de minor beter wilt kunnen (vaardigheden), waar je meer van wilt weten (kennis) en waarin je meer ervaring op wilt doen (ervaring). Nadat we het onderzoeksplan samen hebben vastgesteld (na max. zes weken in de minor), kijken we rond week 11 naar je voortgang en laat je in de statusupdate zien wat je nieuwe inzichten zover zijn, wat je nog meer wilt weten, of je ook thema’s uit gaat sluiten en hoe je op een overtuigende manier mensen mee kunt betrekken bij je inzichten. Je laat zien welke onderzoeksvormen je tot nu toe gebruikt hebt en welke je nog gaat gebruiken. Je gebruikt niet alleen statische (geschreven/gefilmde), maar ook ‘levende’ (menselijke/te bezoeken/aan te raken) bronnen.
Tenslotte rond je aan het eind van de minor je traject af met een activiteit en een product waarin je je inzichten met minstens dertig anderen (buiten de minor) en met je leerteam deelt. Op een manier die bij jou past en waarbij jouw inzichten op een impactvolle manier met je ‘publiek’/de wereld worden gedeeld.
De vorm, inhoud en uiterlijk van jullie producten verschillen per student. We hebben bijvoorbeeld bij onze collega-minor weleens een projectplan in stripvorm gekregen (van een striptekenaar), in videovorm (van videomakers) of in de vorm van een ondernemingsplan. Jullie krijgen diverse voorbeelden van goede projectplannen te zien waar je inspiratie uit op kunt doen voor je onderzoeksplan – en ook voorbeelden van andere producten verderop in het traject. Wat belangrijk is, dat de producten passen bij jou en helpen bij het onderzoeken/duiden van je vraagstuk.
Ook hier gaat het dus om maatwerk en producten passend bij wie je bent, waar je ambities liggen en hoe je jouw kwaliteiten en voortgang het beste kunt laten zien.