Programma en werkwijze

Wat doen we in de minor?

Wij begeleiden studenten die zich zelf regelmatig intrigerende inhoudelijke vragen stellen.

‘Is de Corona-crisis nu het begin van een herwaardering van vitale beroepen – of blijft de marketingmanager meer waard dan de verpleegkundige of de docent?’
‘Waarom maken we ons niet veel meer zorgen over de toenemende ongeletterdheid in Nederland?’. 
‘Zijn de Britten nu gelukkiger na de (beperkt geslaagde) Brexit?’.
‘Hoe lossen we de problemen op de huizenmarkt op – en hoe doen ze dit in het buitenland?’
‘Wie zijn er nu de bad guys in het Midden-Oosten: Israël, de Palestijnen, Assad of de machthebbers in Qatar en Saudi-Arabië?’
‘Is ons overgewicht-probleem nog te keren, of is obesitas here to stay?’
 
Lokale vraagstukken, vaktechnische vraagstukken, internationale vraagstukken … . Jij bedenkt ze, we verkennen samen je onderzoeksaanpak en jij gaat ze beantwoorden, of op zijn minst zorgen dat je beeld over het vraagstuk beter wordt. Uiteraard is het prima als je je aan het eind van de minor bewust bent dat je weliswaar deskundiger bent geworden, maar je daardoor beseft dat er nog veel meer vragen beantwoord moeten worden dan waarmee je de minor begon.
 
We dagen je uit grote vragen te stellen en die tijdens de minor actief te onderzoeken. Omdat we er van houden wanneer jonge mensen deelnemen aan of zelfs vormgeven aan het maatschappelijk debat, willen we geen duf, verantwoord verslag wat na afloop van de minor ergens digitaal gaat lopen verstoffen, maar kijken we per student hoe je je inzichten het beste met de wereld kunt delen – en of het slim is daar eventueel met andere studenten in samen te werken.
 
Deze minor richt zich op nieuwsgierige studenten die er van houden de verdieping op te zoeken. Je leert door verschillende brillen naar gebeurtenissen in de wereld te kijken. Je ontdekt hoe je snel, maar toch op indringende, effectieve manier beter kunt duiden wat je op het nieuws ziet, online voorbij ziet komen en er volgens alle media (en ervaringen) die je tot beschikking hebt in de wereld lijkt te gebeuren.
 
Hoe doen we dat?
 
1. We begeleiden je bij het maken van een keuze voor een intrigerend vraagstuk. Welk thema houdt jou nou het meeste bezig en welke vragen kun je daarbij stellen? Waar begin je met je onderzoek, wanneer neem je even pauze om er weer met frisse blik naar te kijken en wanneer is het klaar om de minor mee af te ronden? Dit vraagstuk en je aanpak beschrijf je in je Projectplan.

2. Vervolgens ga je op zoek – dit doe je onder begeleiding van een vaste docent, een vast meedenk(leer)team en je krijgt een vaste verdieper (iemand die zich niet bezig houdt met de vorm van je onderzoek of de inhoud van je thema, maar die met jou en een groep medestudenten wekelijks voorbij de waan van de dag in gesprek gaat over de grote vragen van het leven).

3. Tijdens je onderzoek (wat je verder grotendeels zelfstandig doet), zien we elkaar wekelijks. We onderzoeken gezamenlijk regelmatig (om te oefenen, en omdat niemand van jullie maar één intrigerende vraag heeft) een actueel vraagstuk uit het nieuws, media, onderzoek of uit een van jullie onderzoeken. We helpen je verschillende manieren van onderzoek uit te proberen, toe te passen en met verrassende deskundigen in gesprek te gaan. Hoe kijken bijvoorbeeld 70-plussers naar ontwikkelingen in de samenleving? Door welke bril kijkt een kunstenaar naar vragen over duurzaamheid? Ook bespreken we concreet je voortgang – welke voortgang maak je, kom je nog wel eens van je kamer af en uit de boeken/het online research? Ga je ook met deskundigen in gesprek, bevraag je interessante mensen over hun kijk op het thema? Ga je met medestudenten en docenten op werkbezoeken? En welke mogelijkheden en onmogelijkheden brengt studeren in Corona-tijd met zich mee?

4. We gaan op pad. We gaan regelmatig in de stad (Utrecht, Amsterdam, maar ook daarbuiten) op zoek naar verhalen en perspectieven en kiezen een uitdagende reislocatie uit voor een buitenlandse week (zo gauw dat Corona-wise weer mag). Wist je bijvoorbeeld dat er in Europa nog steeds een land en hoofdstad is waar militairen hun eigen versie van de Berlijnse muur bewaken? Dat is bijvoorbeeld het geval in Nicosia, op Cyprus. Prachtige bestemming (en goed weer) om in de winter live te onderzoeken hoe je een situatie met allerlei maatschappelijke dimensies vanuit het perspectief van bewoners, politici, media, ondernemers, creatieven etc. kunt bekijken.

We bezoeken bijv. een Tegenlicht Meet Up en krijgen duiding bij de laatste documentaire, worden geïnspireerd met ‘ideas worth spreading’ tijdens een TEDx-event, zien bij Operatie Interview in De Balie hoe drie verschillende journalisten/deskundigen/bekenden een onvoorbereide hoofdgast interviewen, vergelijken thema’s die tijdens de minor in het nieuws zijn door de ogen van online reaguurders, media, filmmakers en schrijvers. En bekijken hoe internationaal nieuws van diezelfde dag tegelijkertijd wordt belicht in de Telegraaf, op de site van de Guardian en op andere platforms.

5. We presenteren onze bevindingen richting het eind van de minor aan de wereld. Dat doen we op verschillende manieren en we kijken bij iedere student wat het beste bij jouw inzicht past. Organiseer je een filmscreening met inleiding en gesprek achteraf? Maak je een Kurzgesagt-animatie-uitleg-filmpje? Schrijf je een opinieartikel? Houd je een TED-talk? Maak je een geschreven/gefilmde/podcast-reportage? Werk je mee aan een Tegenlicht Meet Up? Organiseer je dat een deskundige op jouw thema een lezing komt geven, waarvan jij de uitnodiging schrijft en het gesprek achteraf begeleidt? We besluiten zelf wat bij jou en je thema past – en waar je met andere studenten kunt samenwerken als dat het qua vorm makkelijker maakt.
 

Zoveel studenten, zoveel onderwerpen, zoveel verschillende manieren van werken – dat is ons uitgangspunt

Jullie gaan waarschijnlijk idioot verschillende vraagstukken onderzoeken/verkennen, kiezen hopelijk voor veel verschillende manieren om je inzichten met de wereld te delen en hebben allemaal andere voorkennis en startkwaliteiten op deze vlakken dan je medestudenten. We beoordelen daarom met name je aanpak van het vraagstuk en de wijze waarop je tot inzichten over dit vraagstuk komt. Daarnaast beoordelen we je rol in je leerteam en binnen de minor, je analytisch en onderzoekend vermogen en een competentie die je zelf kiest.

Geen cursussen, maar een doorlopend programma

De minor bestaat uit twee kennismakings-/opstartweken, een reis ongeveer halverwege het programma en zo’n 16 weken met minimaal drie dagdelen programma per week (een dagdeel gericht op je eigen onderzoek, een dagdeel gericht op diverse manieren van onderzoek doen, ontmoeting en verdieping en een dagdeel gericht op persoonlijke ontwikkeling: welke vraagstukken jou allemaal bezig en waarom? Hoe zou je jouw inzichten met anderen kunnen delen? En waarom is dat waardevol? En wat kan je de rest van je leven met de ervaringen in deze minor). Deze dagdelen vormen de rode draad van het programma.

Van vraag, naar aanpak en naar resultaat

Tijdens de minor begeleiden we je bij het maken van het onderzoeksplan (wat wil je op het gebied van je vraagstuk realiseren tijdens de minor) waarin je ook aangeeft wat je aan het eind van de minor beter wilt kunnen (vaardigheden), waar je meer van wilt weten (kennis) en waarin je meer ervaring op wilt doen (ervaring). Nadat we het onderzoeksplan samen hebben vastgesteld (na max. zes weken in de minor), kijken we rond week 11 naar je voortgang en laat je in de statusupdate zien wat je nieuwe inzichten zover zijn, wat je nog meer wilt weten, of je ook thema’s uit gaat sluiten en hoe je op een overtuigende manier mensen mee kunt betrekken bij je inzichten. Je laat zien welke onderzoeksvormen je tot nu toe gebruikt hebt en welke je nog gaat gebruiken. Je gebruikt niet alleen statische (geschreven/gefilmde), maar ook ‘levende’ (menselijke/te bezoeken/aan te raken) bronnen.

Tenslotte rond je aan het eind van de minor je traject af met een activiteit en een product waarin je je inzichten met minstens dertig anderen (buiten de minor) en met je leerteam deelt. Op een manier die bij jou past en waarbij jouw inzichten op een impactvolle manier met je ‘publiek’/de wereld worden gedeeld.

De vorm, inhoud en uiterlijk van jullie producten verschillen per student. We hebben bijvoorbeeld bij onze collega-minor weleens een projectplan in stripvorm gekregen (van een striptekenaar), in videovorm (van videomakers) of in de vorm van een ondernemingsplan. Jullie krijgen diverse voorbeelden van goede projectplannen te zien waar je inspiratie uit op kunt doen voor je onderzoeksplan – en ook voorbeelden van andere producten verderop in het traject. Wat belangrijk is, dat de producten passen bij jou en helpen bij het onderzoeken/duiden van je vraagstuk.

Ook hier gaat het dus om maatwerk en producten passend bij wie je bent, waar je ambities liggen en hoe je jouw kwaliteiten en voortgang het beste kunt laten zien.

Ons geheime wapen:
Evert-Jan Ouweneel

En tenslotte: wij hebben hem … – Evert-Jan Ouweneel. Denk Maarten van Rossem, maar dan zonder het cynisme en met een nog breder en helderder perspectief op hoe de wereld zoals we hem kennen tot stand is gekomen – en welke trends en ontwikkelingen onze samenleving de komende decennia zullen definiëren.

Want filosoof en Evert-Jan bekijkt de wereld in brede perspectieven: van het ontstaan van nederzettingen tot het oplossen van het duurzaamheidsvraagstuk, als je de wereld en haar uitdagingen in kaart wil brengen, zijn oorlogen en economische crises maar voetnoten in zijn geschiedschrijving. Hij was al scherp voordat hij ging werken bij een van ’s werelds grootste internationale hulporganisaties World Vision, maar sindsdien is zijn bevlogenheid alleen maar toegenomen. Als gast-lecturer actief op verschillende universiteiten, adviseur bij hiernaast opgesomde organisaties en met lovende recensies bij eerdere HU-programma’s, kunnen we nu al niet wachten om hem op jullie los te laten.

Na een (paar) sessie(s) met Evert-Jan bekijk je de wereld gegarandeerd met andere ogen.